Produktywność

Siła nawyku – Charles Duhigg

Siła nawyku

Podjadanie między posiłkami, obgryzanie paznokci, przerwa na Facebook’a. To niektóre ze złych nawyków, które przyprawiają o ból głowy. Ćwiczenia fizyczne, picie trzech litrów wody, czytanie książek. To jedne z najbardziej pożądanych nawyków. Jak pozbyć się złych przyzwyczajeń i stworzyć nowe, lepsze? Na to pytanie odpowiada Charles Duhigg w książce Siła nawyku.

Nie przyznaje gwiazdek, ocen książkom z których można coś wynieść, jeśli ma się na to ochotę. Siła Nawyku jednemu się spodoba ze względu na opisywanie w niej historie, ułożone tak aby książka mimo wszystko wciągała. Innemu nie spodoba się w ogóle, po jej przeczytaniu nic się samo w magiczny sposób nie zmienia. I choćby autor stawał na głowie, nic się nie zmieni, jeśli Ty nie będziesz tego chciał.

Jeżeli wierzysz, że możesz się zmienić – jeżeli uczynisz z tego nawyk -zmiana stanie się realna. Sposób, w jaki zwyczajowo myślimy o własnym otoczeniu i o sobie, stwarza świat, który zamieszkujemy.

Charles Duhigg podaje krok po kroku przepis na zmienę swoich nawyków. Na przekształcenie tych złych przyzwyczajeń w nowe, dobre. Na początku w każdym rozdziale opowiada historie ludzi, którzy mieli różne problemy i zmienili swoje życie lub je sobie zrujnowali, ponieważ nie zauważyli nawyku odpowiednio wcześnie. Może zapoznać się z przykładami ludzi, którzy uratowali firmę, miejsca pracy i pracowników dzięki wprowadzaniu odpowiednich nawyków. Historie opisywane w Sile nawyku są niesamowite. Widzimy jak małe zmiany codzienności mogą doprowadzić do wielkich sukcesów, zysków i szczęśliwszego życia.

siła nawyku

Jak zmienić złe nawyki?

Oczywiście pierwszą podstawową sprawą jest uzmysłownie sobie, że coś jest nawykiem. Następnie należy zlokalizować wskazówkę. A potem sprawdzić co na prawdę jest nagrodą. Pętla nawyku jest zatem następująca:

wskazówka -> nawyk -> nagroda

Przykład? Jedzenie słodkiego po obiedzie. Ja mam taki zwyczaj, wpajany od dziecka przez mojego tatę. Zawsze po obiedzie sięgaliśmy po coś słodkiego. Jest to miły zwyczaj, dopóki nie robi się tego codziennie. Niestety, stało się to moim nawykiem. A więc pętla nawyku w tym przypadku to:

Wskazówka: skończony obiad -> nawyk: jedzenie słodyczy -> nagroda: lepsze samopoczucie

Wiadomo, jedzenie słodyczy to nic dobrego. Jak więc zamienić podjadanie w coś zdrowszego? Zastąp słodycze czymś lepszym. Spróbuj od owoców, warzyw, czegoś co będzie słodkie ale nie aż tak bardzo kaloryczne, zrób sobie kawę lub znajdź inną 5 minutową przyjemność, która poprawi Ci samopoczucie.

„Całe nasze życie”, powiedział William James we wstępie, „tak dalece, jak dalece ma ono określoną postać, nie jest niczym ponad zbiorem nawyków — praktycznych, emocjonalnych i intelektualnych — systematycznie zorganizowanych na dobre i na złe, prowadzących nas nieodparcie w stronę naszego przeznaczenia, czymkolwiek ono jest”

Tworzenie nowych nawyków

Jednym zdaniem jest zmiana nawyków złych na dobre. Drugim, stworzenie nowych przyzwyczajeń, które sprawią, że będziemy lepsi, bardziej produktywni, zdrowsi. Moim wymarzonym nawykiem było picie wody i ćwiczenia fizyczne. Stworzyłam więc tabelę nawyków, w której codziennie zaznaczam czy udało mi się wypić 3 litry wody oraz poćwiczyć. Oczywiście – picie wody to picie wody, co za trudność? Jeśli się o tym nie pamięta, nie pójdzie do sklepu i nie ma jej obok siebie ciężko jest wypić aż 3 lity dziennie. Trzeba więc ułatwić sobie zadanie. Zawsze mam ze sobą butelkę wody. Na każdy dzień mam przygotowane dwie duże butelki. Na początku trochę to męczące, często się o tym zapomina, ale jeśli coś leży w zasięgu wzroku, ręki to ułatwia sprawę.

Pętla nawyku picia wody:

Wskazówka: widok butelki z wodą -> nawyk: picie wody -> nagroda: lepsze samopoczucie, zaznaczenie sukcesu w tabeli nawyków

Ćwiczenia fizyczne rozlewają się na całe Twoje życie. Jest w nich coś takiego, co sprawia, że łatwiej wprowadzamy też inne dobre nawyki

Zalet ćwiczeń fizycznych nie trzeba przedstawiać. Ja postanowiłam ćwiczyć 30 minut dziennie, wyłączając z tego planu niedziele. Niedziela to jest mój dzień relaksu, niezbyt wiele wtedy robię. Co jest moją wskazówką do ćwiczeń? Godzina 20:00. Kiedy nadchodzi wiem, że muszę zaraz się przebrać w strój sportowy i ćwiczyć. Jeśli wiem, że o tej godzinie nie będę mogła rozłożyć maty, nic się nie dzieje. Znajduję wtedy czas na ćwiczenia o innej porze dnia. Oczywiście, nie każdy dzień jest idealny, nawet jeśli w tygodniu uda mi się poćwiczyć 4 razy po 30 minut jestem z siebie bardzo dumna. Jak ułatwić sobie stworzenie nowego nawyku? Po pierwsze: wszelkie rzeczy związane z treningiem miej jak najbardziej pod ręką, kup sobie tyle par dresów/leginsów, żebyś nie kombinował, że nie ćwiczysz bo nie masz w czym. Po prostu usuń wszelkie przeszkody, które mogą dać Ci powód do niećwiczenia. Po drugie: Możesz ćwiczyć gdzie tylko chcesz. Nie ma wymówki, że nie masz miejsca, czy nie masz pieniędzy na siłownie. W dzisiejszym, pięknym świecie wszystko jest w internecie. Otwórz youtube. Znajdziesz tam każdy rodzaj ćwiczeń jaki tylko sobie wymarzysz. Nie masz miejsca w domu? Zapraszam w takim razie na rower czy szybki marsz/bieg. Jeśli chcesz, możesz dosłownie wszystko. Ostatnio widziałam o 6 rano kobietę, która wyszła pobiegać z dzieckiem w wózku. Nic jej nie zatrzymało, chociaż mogła znaleźć nie jedną dobrą wymówkę.💪🏻💪🏻

Pętla nawyku ćwiczeń fizycznych:

Wskazówka: godzina 20:00 -> nawyk: ćwiczenia przez 30 minut -> nagroda: duma, radość, endorfiny, zaznaczenie sukcesu w tabeli nawyków

Jak widać, stworzyłam sobie dodatkową nagrodę, która motywuje mnie do wykonywania tych czynności czyli, zapisywanie postępów w tabeli nawyków. Koloruję kratę przy nawyku odrazu jak uda mi się wypełnić zadanie. W ten sposób widzę postępy jakie poczyniłam, widzę ile razy w miesiącu udało mi się wypełnić zadanie. Stworzyłam Tabelę nawyków także dla Was. Znajdziecie ją w zakładce do pobrania. Dostęp do tej zakładki zyskasz zapisując się do newslettera 📩

A Wy jakie nowe nawyki chcecie wprowadzić/wprowadziliście już w życie? 😃

Pochwalcie się koniecznie w komentarzu! 👇🏻👇🏻👇🏻

 

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

Podoba Ci się? Podziel się:
20

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *